Srbija se svake godine nađe na brojnim listama nasjiromašnijih zemalja. Svakodnevno imamo priliku da vidimo potresne slike iz cele Srbije. Ljudi koji žive u trošnim kućama u sredinama u kojima nema budućnosti.

SLIKA

Izvor slike: http://otkuppolovnihautomobila.com/

Gotovo da smo navikli na takve prizore, seoska područja bez mladih, tmurna lica starih i sivilo kuća u raspadanju. Parkirani havarisani automobili koji čekaju da ih zub vremena pošalje u zaborav.

Kap vode dok umirete od žeđi

Kad već pominjemo automobile. Pred sajam automobila u Beogradu, naišao sam na članak kako sajam automobila utiče na privredu Srbije. Iako je sve što je tu bilo navedeno tačno, to je kao da pijete kap vode dok umirete od žeđi.

Neko je čak rekao da u Srbiji jedino može da uspe sajam polovnih automobila. Činjenica je da je prosečna starost automobila na našim putevima viša od 10 godina. Što se više udaljavamo od gradske sredine, ova brojka beži od prosečne vrednosti i odlazi u gornjim intervalima.

Rđavi, izgrebani i izudarani automobili stari više od 20 i 30 godina su svakodnevni prizor i savršeno oslikavaju stanje nacije. Stari, istrošeni i bez perspektive. Samo čekaju da ih neko otkupi, da li će to biti Rusi, Arapi ili Kinezi…

Možda vam je teško da se identifikujete sa ovom pričom, ako je pored vas danas prošlo nekoliko besnih BMW X6 džipova ili opasnih Audi S6/8 modela. Setite se da je to jako mali broj ljudi u odnosu na većinu.

Rame uz rame – Srbija i “japanac star 30 godina”

Samo pomislite na sve ljude za koje znate da rade za manje od 20.000 hiljada dinara. To je baš onako kako nas reklamiraju, jeftina radna snaga koja trpi i radi, a kada više nije neophodna, ostavljena je da istruli. Isto kao i japanac sa slike star skoro 30 godina. Jeftin, pouzdan i neupadljiv.

Međutim, mislim da ima nade za nas. Japancima su se svi smejali kada su krenuli sa invazijom na zapadnu auto industriju toko 70ih i 80ih. Ljudi koji su vozili japanske automobile su bili nipodoštavani. ,,Vidi ga kako je smešan u Coroli’’ rekao bi amerikanac u svom Mustangu, iako je ta ista Corola mnogo pouzdanija od tog Mustanga i zvanično najprodavaniji automobil na svetu.

Japanci su se oslobodili svog stereotipa. Danas je posedovati nešto iz Japana prestiž, a njihova auto industrija je rame uz rame sa ostatkom sveta, iako su bili u veeelikom zaostatku.

Kada ćemo mi postati japanci? Da li ćemo nadoknaditi naš zaostatak ili smo ipak za auto otpad? Nazovite me sanjarem, ali makar gvožđe automobila sa otpada na kraju završi kao nov automobil. Možda je stvarno potrebno da dođemo do pravog dna da bismo krenuli da se penjemo.